Med hjertet i Xplora: Fra startup til global succes

Global Succes – Innovation, der virkelig gør en forskel, kommer ofte fra personlige erfaringer. For familiefar Sten Kirkbak kom den store idé, efter at sønnen Filip forsvandt i et indkøbscenter. Men vejen fra idé til færdigt produkt er lang og krævende, og oddsene for at få global succes er som regel meget små.

 

Xplora fejrer fem år i år. I løbet af disse år har Xplora været på en kæmpe rejse og er i gang med at skabe global succes. På vejen har de fået utrolig mange fantastiske og aktive brugere med på holdet. Fem år efter lanceringen af det første Xplora-produkt har Xplora nu indtaget mere end 20 lande og er en førende aktør på markedet for smartwatches til børn.

 

Sæbebobler og Xplora

Fra startup til global succes

Lad os sammen se tilbage på, hvordan vi endte, hvor vi er i dag. Det hele startede med en lille iværksætteridé fra far til fire, Sten Kirkbak.

– At starte en teknologi-startup er krævende. Heldigvis er man bare lige så naiv og lidt for optimistisk, når man starter. Man er drevet af en vision – et kald eller en slags “sygdom”, griner Kirkbak.

Det har været lidt af en rejse for den norske far til fire. Pendler i dag mellem hovedkontoret i Oslo, afdelingskontoret i Trondheim, hvor han bor – og afdelingskontorerne i både London og Hamborg. Virksomheden har i øjeblikket over hundrede ansatte fordelt på kontorer i 8 lande.

Sten Kirkbak - CEO

Xploras grundlægger og CEO, Sten Kirkbak

At vende dårlige odds

Kirkbaks drivkraft var ideen om at skabe noget. At ændre ting.

– Det eneste, der var sikkert, var, at det ville blive svært, det ville kræve ekstremt lange arbejdsdage, det ville koste mange penge og sandsynligheden for succes er i gennemsnit ekstremt lille. Med andre ord – dårlige odds!

Det var ikke desto mindre en ukuelig tro på ideen, der har fået Kirkbak til at vende op og ned på sit liv. Idéen til et trygt og sikkert smartwatch til børn kom efter en personlig oplevelse. Hans søn Filip forsvandt pludselig under et besøg i et indkøbscenter.

– Vi havde spist med en god ven og hans to jævnaldrende børn, da Filip havde glemt sin hat. Jeg troede, han var med resten, da jeg gik ind for at hente den, men da jeg kom tilbage, var han der ikke. Han var væk. Det endte godt, men det ramte mig hårdt. De 20 minutter, han var væk, føltes som en evighed.

Far og Søn Xplora

Vi fejrer 5 år – og over en halv million brugere af Xplora!

Med en baggrund inden for teknologi, telekommunikation og trendforskning kombinerede Kirkbak sine erfaringer og startede en 10 år. lang teknologirejse – noget der endte med det, der i dag er Xplora.

I dag bruger mere end en halv million børn verden over Xplora smartwatches. Der bliver løbende indgået nye aftaler og når virksomheden nu fejrer 5 år, har den flere nye planer end nogensinde.

Kirkbak mener, det er umuligt at lave sådan et sats uden at man har sin familie i ryggen.

– At være far til små børn gør det ekstra krævende, og kræver selvfølgelig, at hele familien går all in. Uden en aftale om at lave sådan en rejse sammen, havde det ikke været muligt. Friktionen bliver for stor. Man har penge til et par måneder ad gangen, og sideløbende med familieforpligtelser skal man have en slags tænd/sluk-knap til at klare dagene.

Dels skal man skabe trygge og forudsigelige rammer i hjemmet, samtidig med at man skal kæmpe for tilværelsen med en idé, man aldrig kan vide slår til. Ikke alle havde troen.

Da jeg af et førende teknologi-/konsulentmiljø herhjemme blev anbefalet til at teste idéen ved at spore rensdyr, vendte jeg først næsen sydpå til Oslo og derefter til Europa og USA. Igen med familien på slæb!

Glade børn

Krævende for far-hjertet

Kirkbak havde stadig troen på sin idé, men det ville koste. Nye skoler og børnehaver. Nyt sprog. En ny hverdag. Derudover er det også utrolig krævende at jonglere familieliv og arbejde i et andet land.

– Jeg husker Philips første skoledag i USA. Han skulle begynde i anden klasse. Efter den første dag, da jeg spurgte, hvordan det gik, svarede han “Jeg sad en hel dag, og forstod absolut ingenting af, hvad de sagde og snakkede om”. Der er det krævende for fars hjerte også at sige, at det går godt, det bliver bedre i morgen.
Heldigvis er børnene langt mere omstillingsparate end os, og efter et par uger talte han engelsk og hang godt i. Alt i alt har det været meget givende for hele familien og måske især børnene. Det var dog nemmere at være tilbage i Norge igen.

For at lykkes skal man stille sig selv nogle brutalt ærlige spørgsmål; Er det noget du brænder for? Er det noget jeg er villig til at bløde for og kæmpe for, når det virker helt umuligt at fortsætte?

Det skal betyde noget personligt for dig. Mere end penge og succes. Det er helt essentiel motivation, især i de første år, mener Kirkbak.

En vision og en mission

I løbet af de første år lykkedes det ham at samle en gruppe unikke mennesker med særlig ekspertise til at være med til at bygge virksomheden op.

– Vi har en tendens til hellere at følge mennesker, der er på en mission, som skal gøre det lidt umulige og ændre verden til det bedre, end bare at arbejde i hvilken som helst virksomhed, bare drevet af profit. I de første år var vi ikke mere end en god håndfuld mennesker, af de der er i virksomheden i dag. Derudover var vi udvidet til flere lande. Alligevel blev vi som en lille familie.

Samtidig føler han det helt særlige ansvar, han hver dag tager med sig på arbejde.

– Du bliver meget tæt på alle, der arbejder i virksomheden og ikke mindst med de tidlige investorer og aktionærer, som har investeret hårdt tjente penge på netop din idé og din vision. Dette giver dig også et ekstra ansvar for at få succes.

Du kan løse mere om vores mission og vision her

Glade børn med Xplora Smartwatch

Rørende historier

Alle de historier, der kommer ind fra brugerne, bliver en ekstra motivation. Xplora har gennem adskillige kampagner sat fokus på børnenes aktivitet for at være med til at ændre verden – hvad enten det er ved at give vand til fattige børn eller plante nye træer. Theodor (8) er en af ​​dem, der har bidraget.

Udover et overordnet socialt ansvar er der mange personlige historier, der berører Xploras leder.

– Jeg husker stadig den første tilbagemelding, jeg fik fra en bedstefar. Han boede langt fra sine børnebørn, men følte sig nu tættere på dem, idet de nu kunne ringe direkte til ham. Forestil dig, at vores teknologi, vores vision, gav en bedstefar en ekstra glæde i hverdagen. Følelsen var helt fantastisk. Det er det, der gør os ekstra inspirerede til at stå op om morgenen og gå på arbejde. Vi kan være med til at gøre en forskel, mener Kirkbak.

Xplora Smartwatches i fokus