Bør vi give børn mere ansvar i hverdagen?
Bør man give børn mere ansvar i hverdagen og lade dem råde over deres tid?
Som forældre er det godt at være engagerede i sine børns liv. Men kan det blive for meget? Stadig flere børn oplever pres og stress. Bør vi i stedet lære dem mekanismer til at udøve mere selvstændighed i hverdagen? Sammen med sociale medier, reklamer og samfundsnormer i forandring, kommer også meget af forventningerne om altid at præstere på toppen fra overengagerede forældre.
– Det sociale pres for, hvordan man skal være en god forælder, er stort. Jeg kalder det forældremafiaen: Den oplevelse mange har af, at der findes én rigtig måde at opdrage børn på, nemlig at behandle dem som prinser og prinsesser, skriver psykologspecialist Line Marie Warholm i en kronik i Aftenposten Norge.
Læs mere om vores smartwatches unikt tilpasset børn
Indlægget fortsætter under billedet
Vi er med dem overalt
Problemet med at være mor og fars prins eller prinsesse er, at det medfører en pligt til at præstere. Mange unge i dag oplever, at afstanden mellem, hvad de kan opnå her i verden, og hvad der forventes af dem, ikke står i forhold til hinanden. Det skaber en stress-situation, der aldrig ophører. Og dit blik, hvor du støtter og hepper, er en evig påmindelse om, hvad der forventes.
– Børnene er omdrejningspunktet i livet, vi engagerer og involverer os. Vi er med dem overalt. Vi bidrager, støtter og tilrettelægger. Det er jo til det bedste for børnene – eller? Nogle af os plastrer gamle sår. Det evige savn efter, at far skal komme og se en fodboldkamp, være interesseret, blive imponeret, tror Warholm.
«Sådan skal jeg ikke være med mine børn,» har du måske tænkt. «Jeg skal være til stede, vise at jeg bekymrer mig og prioritere børnene frem for alt andet – børnene først!»
Skal udvikle selvstændighed
Men nogle gange kan det måske være godt at lade dem tage bussen til træningen selv, lade børnene tage deres egne initiativer og organisere deres egen hverdag i større grad. Giv børn mere ansvar i hverdagen og lad dem prioritere hvad der er vigtigt for dem. Lære dem selv at vurdere, hvad der er godt nok, og ikke på deres egne præmisser. På den måde giver man måske plads til, at børnene udvikler en selvstændighed og give børn mere ansvar i hverdagen, som de vil have gavn af senere i livet.
De fleste danske børn og unge har det overordnet godt. Det store flertal, har god fysisk og psykisk sundhed, de fleste oplever stor grad af tryghed, de er godt tilfredse med deres forældre, deres venner og den skole, de går på, og mange ser optimistisk på deres egen fremtid.
Læs mere om Xploras innovative smartwatches til børn
Indlægget fortsætter under billedet
Tristhed og bekymringer
Tal fra Unicef og Vive viser dog, at en del kæmper med forskellige former for psykiske sundhedsudfordringer i hverdagen. For nogle handler det om tristhed, nedtrykthed og bekymringer. Mange børn og unge sidder tilbage med følelsen af, at alt er en kamp, og en del har problemer med at sove.
– Vi giver al den tryghed, vi kan, forsøger at beskytte børnene mod alt det onde og svære. Og vi giver maksimal støtte og stimulering, så de kan «blive den bedste version af sig selv». Med andre ord: Vi vil gerne have, at de skal have det godt, men også at de skal klare sig godt. Og det hjælper barnet op. For hvad gør det egentlig ved vores børn at have dette blik rettet mod sig hele tiden?
Stadig mindre frihed
Xploras smartwatches blev udviklet for at give børn større frihed, uden at det går på kompromis med sikkerhed og tryghed. Eksempelvis, hvornår kan børn gå alene hjem fra skole? Med GPS, oprettelse af tryghedszoner og telefon oplever mange forældre, at de i langt højere grad kan overlade børn mere ansvar i hverdagen.
– Det er en forståelig, men samtidig negativ udvikling, at vi giver mindre og mindre ansvar til børnene. De lærer senere at organisere sig selv uden forældrestøtte, samtidig med at de er overorganiserede og har mindre tid til fri leg. Det kan for eksempel være meget nyttigt, at de selv kan afsætte nok tid til lektier, når de går i ungdomsskolen og senere skal på videregående, siger børnepsykolog Elisabeth Gerhardsen til VG.
Læs mere om vores smartwatch produkter til børn