Er dit barns fokus godt?

Bling! Nogens telefon modtager en notifikation, og straks ryger fokus og alle i rummet kigger på deres egne enheder. De, der ikke fik en besked denne gang, lægger deres telefoner væk – indtil endnu en notifikation lyder. Det er en digital afhængighed. Det samme scenarie gentager sig flere gange dagligt, hver dag. Med den stigende popularitet af smartphones er det blevet mere almindeligt, at lyden kommer fra et barns lomme.

Det er næsten umuligt at undslippe teknologien, og i dagens verden er der få, der ønsker det. Smarte enheder tilbyder en endeløs strøm af sjov, information, hjælp og underholdning samt en nem og hurtig måde at nå sine kære på, når som helst og hvor som helst. Teknologi er designet til at gøre hverdagen lettere og sjovere, og det lykkes ofte.

Men der er en mørk side af medaljen. Gennem tusinder af år har den menneskelige hjerne udviklet sig til at bearbejde information på en måde, der ikke understøtter dagens informationsoverflod og konstante afbrydelser. Tværtimod er det videnskabeligt bevist, at omfattende brug af teknologi svækker koncentrationen hos alle brugere, inklusive voksne. Men det er børnene, der betaler den højeste pris.

Xplora Back to school 2.Runde53 scaled e1726562287914

Evnen til at fokusere er en værdifuld færdighed for børns udvikling

Når man fokuserer på en opgave, kan den menneskelige hjerne optage en vis mængde information, mens den gør sit bedste for at filtrere potentielle distraktioner fra – lyde, afbrydelser, stimuli og digital afhængighed, der ikke er relateret til den aktuelle opgave. Denne evne har gjort det muligt at fokusere på kognitive udfordrende opgaver som at læse, skrive eller løse forskellige puslespil. At udelukke eksterne stimuli er afgørende for at gennemføre en opgave effektivt og rettidigt.

Med teknologiens fremskridt er der sket en tydelig ændring i hverdagen: vi bliver konstant afbrudt, overalt. Konsekvenserne af dette fænomen er særligt alvorlige for børns udvikling, hvis hjerner stadig er under udvikling.

Ifølge en undersøgelse offentliggjort i Journal of Experimental Psychology kan selv korte afbrydelser i høj grad påvirke koncentrationen. Undersøgelsen viste, at det i gennemsnit tager 23 minutter og 15 sekunder at vende tilbage til den såkaldte “flowtilstand” efter en afbrydelse. Så et barn, der laver lektier eller nyder sine hobbyer, kan have brug for betydeligt længere tid til at færdiggøre sine opgaver, hvis der er en smartphone i nærheden, der modtager beskeder fra venner eller notifikationer fra spilapps og nye YouTube-videoer. Forstyrrelserne er konstant kun én notifikation væk.

Ud over afbrydelser udsætter teknologi også børn for konstant stimulation. Videospil, sociale medier og andre online aktiviteter giver kontinuerlig stimulering af sindet. Det bidrager en digital afhængighed. Hurtig browsing bringer glæde, som kan blive vanedannende. Konstant bombardement med stimuli gør det svært for børn at koncentrere sig og gør alle aktiviteter mere kortvarige. Mange sociale medieplatforme, som TikTok og Instagram, favoriserer korte og hurtige formater netop på grund af deres vanedannende natur. Videoerne er designet til at fange brugerens opmærksomhed på få sekunder, og hvis indholdet ikke er interessant, kan man altid swipe videre til den næste video.

Den vanedannende karakter af sociale medier overrasker måske ikke længere mange, men alvoren af konsekvenserne kan være alarmerende. En undersøgelse offentliggjort i Computers in Human Behavior fandt, at jo mere tid børn bruger på sociale medier, jo større er sandsynligheden for, at de udvikler symptomer på opmærksomhedsforstyrrelse/hyperaktivitetsforstyrrelse (ADHD). Undersøgelsen viste også, at børn, der brugte mere tid på sociale medier, havde lavere karakterer og var mere tilbøjelige til at deltage i risikabel adfærd.

Læs mere vores prisvindende gps ure til børn her

fokus i undervisning

Hvor meget smart teknologi er passende?

Hvad kan forældre gøre for at hjælpe deres børn med at fokusere og undgå teknologiens negative effekter? Det første skridt er at begrænse barnets brug af teknologi. Den amerikanske børnelægeforening anbefaler, at børn i alderen 2-5 år har maksimalt én times skærmtid om dagen, mens børn i alderen 6-18 år ikke bør have mere end to timer.

Det kan dog være svært at implementere disse retningslinjer i praksis. Mange forældre giver deres børn smartphones i en tidligere alder end internationale standarder anbefaler. Beslutningen træffes ofte af praktiske årsager, når barnet skal til at begynde i skole: forældrene ønsker at kunne komme i kontakt med deres mere uafhængige barn, når det er nødvendigt. Mange er klar over risikoen ved smartphones, men ender alligevel med at give efter af sikkerhedsmæssige årsager. Nogle måneder senere fortryder de beslutningen.

Når først et barn har sin egen smartenhed, er det svært at overvåge brugen, og den anbefalede skærmtid overskrides hurtigt. Mange app-aldergrænser er nemme at omgå, og den skadelige cyklus begynder.

Den bedste måde at støtte børns udvikling, læring og koncentration på er at udsætte anskaffelsen af en smartphone. Et godt alternativ til en telefon er et smartwatch designet til børn, som ikke har adgang til internettet eller spil og kan bæres på håndleddet overalt. Med et Xplora-smartwatch kan kun godkendte numre kontakte barnet. Uret kan også indstilles til skolemodus, hvor det bliver til et almindeligt ur, der kun kan kontaktes af værger, når det er nødvendigt. Dette eliminerer alle distraktioner, når det er tid til at fokusere.

Forældre bør også opfordre deres børn til at deltage i andre aktiviteter, såsom at læse, lege udenfor og tilbringe tid med venner og familie. Derfor har vi også udviklet en aktivitetsplatform. De vigtigste barndomsminder opstår væk fra skærmen. Teknologi er en god tjener, men en dårlig herre!

Køb dit Xplora smartwatch her

 

Smartwatch til børn med skolemodus

Er Xplora smartwatch den bedste gave til børn i 2024?